Op een markant gezichtspunt in Gouda staat nu de gloednieuwe winkel Kempkes Optiek. Door de grootte van het pand en de verrassende indeling kan iedereen in een fijne atmosfeer de klanten met volle aandacht verder helpen. Door een fijne en intensieve samenwerking met de verschillende partijen is het precies geworden zoals Carlo en Marjanne van der Kleij hadden gehoopt!
Interview Kempkes Optiek Gouda
Datum:03/09/2019
Gesproken met: Carlo van Kleij
Interview door: Francis Peters
Fotografie: Top Vision
Ontwerp: BURO M2R
Uitvoering: Hekker Interieurbouw
Jullie zijn onlangs naar het oude Kijkshop pand verhuisd dat bijna 550 vierkante meter is. Wat is de reden dat jullie zijn verhuisd?
We waren uit ons jasje gegroeid en het persoonlijke advies in een geborgen omgeving wat we de klanten wilden bieden lukte hier niet meer. Het was te druk,hectisch en onpersoonlijk. We willen de klanten op hun gemak laten voelen om een beslissing die impact op veel dingen heeft, in alle rust te kunnen nemen. De reden dat deze locatie doorging is dat het een markant gezichtspunt van Gouda is en de ligging en toegankelijkheid is perfect. Deze toegangsweg komen veelfietsers langs en we hebben meerdere parkeergarages in de buurt.
Hoe hebben jullie deze grote ruimte zo praktisch in kunnen vullen zonder dat het saai werd?
Dat komt door de combinatie van een goede architect en onze eigen retail ervaring.We hebben bewust een architect gekozen die geen kennis van optiekzaken heeft.Alles wordt dan beter overdacht en doorsproken. Plus de invalshoeken kunnen heel anders zijn. We wilden een design dat nog niet zo gangbaar is in de optiek. Je moet de brillen op een bepaalde manier laten zien en beveiligen, maar met de rest eromheen kan je het onderscheid maken. De rode draad in het hele project was dat iedereen fijn kan werken in deze omgeving.
De winkel is een paar keer zo groot als de vorige, moeten jullie hieraan wennen?
Ja, we zijn elkaar soms wel even kwijt.Het werkt wel heel plezierig, iedereen heeft een rustige werkplek, dat is heelbelangrijk. Maar we moeten in de gaten houden waar onze klant zich bevindt. Na binnenkomst wordt degene welkom geheten en dan moeten we goed in de gaten houden waar we iemand laten wachten. We moeten hier nog een weg in vinden maar dit gaat gelukkig razendsnel.
Hoe werken de nieuwe collega’s nu in de winkel?
Twee stappen harder, de sfeer is goed.Iedereen is heel trots op hun winkel, heel gaaf!
Wat is het grootste voordeel ten opzichte van de vorige winkel?
Het aanwezig zijn in deze winkel geeft je rust. De akoestiek,temperatuur, lucht en licht geeft een heerlijke werkatmosfeer die rust geeft en gezond is. Hierdoor kan iedereen ontspannen en met volle aandacht zijn werk doen. Dat heeft een enorme impact op klanten, zij voelen zich daardoor ook direct op hun gemak.
Je overziet niet direct de hele winkel als je binnen komt, hoe hebben jullie de routing ingedeeld?
December 2018 heb ik de eerste schets op de grond getekend om de looplijnen te gaan oefenen. Het pand was nog in oude staat en we hebben het naar onze wensen gestript en de indeling aangepast.
Ingedeeld inoogzorgplein, zonnebrillenstraat, brillenplein, oogmeetkundige hoek etc. Het briladvies wilden we op twee plekken en een royale wachtruimte, werk- en afstelbalie. Dat waren de vaste elementen. We hebben bewust gekozen de zonnebrillenen werkbalie in front van de klant te doen zodat men snel kan gaan shoppen. Hoe langer ze binnen zijn, hoe beter we ze mee kunnen nemen door de winkel heen..Refractie is achterin de winkel, zodat men de hele winkel door moet lopen en alle stromen tegenkomt.
Jullie presenteren de brillen op verschillende plekken en op verschillendemanieren, hoe weet de consument waar hij moet zijn?
We willen zoveel mogelijk adviseren, daarom liggen er relatief weinig brillen in het zicht. Behalve de zonnebril en, 18 lange kolommen en 8 vitrine blokken met zoveel liggend als staande presentaties. De zonnebrillen kan men heel zelfstandig doorlopen zonder dat onze workflow in de weg zit. Bij correctie laten we wel wat zien maar daar willen we meer adviseren.
Jullie zitten niet in de loop tussen andere winkels, worden jullie voldoende opgemerkt?
Een groot gedeelte van Gouda komt hier langs op de fiets en we zitten naast een paarparkeergarages. De signing rondom aan de buitenkant hebben we heel goed ingevuld door grote schermen. Er komen ook nieuwe klanten die langsfietsen of vlakbij parkeren uit nieuwsgierigheid binnen kijken.
Bij binnenkomst wordt je verrast door de balie wat in een bar overloopt en de vele gezellige zit hoekjes. Hoe reagerende klanten hierop?
Men zegt vaak dat het voelt alsof je een hotel binnenkomt. Het werkt dus meer dan goed, mensen gaan rustig zitten. Je krijgt hierdoor een natuurlijke flow. Het gevaar is dat je goed in de gaten moet houden wie wel of niet al geholpen wordt. Wellicht komt er nog eens een gastvrouw- of heer voor de drukkere dagen.
Na het zien van het voorstel dat BURO M2R had gemaakt voor jullie, waren mijn verwachtingen hoog maar het is zeker zo geworden als ik verwacht had, zelfs mooier. Is dat voor jullie ook zo?
De winkel is inderdaad nog mooier en fijner dan we hadden kunnen bedenken. We hadden veel contact met de ontwerpers over mooie dingen in musea tot een kleur in een magazine. Er werd veel geherdesigned met de ideeën die ze aandroegen en daarom is het geworden zoals wij wilden.
Het hele proces moet enorm veel tijd en aandacht van jullie hebben gekost. Hoe heb je dit ervaren en hebben jullie goede begeleiding gehad?
Buro M2R heeft ons goed geadviseerd en naar onze mening gevraagd maar ook van praktische zaken overtuigd dat dat het beste was. Er was zoveel betrokkenheid,ik kreeg het gehele traject op de gekste tijdstippen appjes en belletjes, het was een heel fijne samenwerking. Ook de betrokkenheid en soms erg directe communicatie met Hekker en zijn bouwteam heeft gezorgd voor dit mooie resultaat. Door actief mee te denken en adhoc aanpassingen te realiseren zijn sommige zaken nog mooier geworden.
Hoe gebruiken jullie de ruimte om de sfeer te beïnvloeden?
We hebben de eerste maand iedere dag taart van de sociale bakplaats ‘Het lichtpunt’ in Gouda. Dit wordt door mensen met een verstandelijke beperking gebakken en hier bezorgd. Dit willen we vanaf volgende maand iedere zaterdag doen. Daarnaast willen we vanaf eind september in onze eigen keuken gaan bakken, zoals brownies en sandwiches voor lunch. Dit om klanten comfort en rust te geven als het toch wat drukker is.
Zijn er nog dingen die jullie anders willen doen in de toekomst?
Met de sociale bakker willen we meer gaan doen. De taart is ook nog eens lekker, dus dat is helemaal leuk! Verder willen met lokale ondernemers events gaan organiseren. Maar we bouwen alles rustig uit.
Wat vind je het mooist geworden?
Het licht, de sfeer. In de avond vind ik de winkel het mooist. De winkel licht op als het buiten wat donkerder is. Dat wordt heel mooi tijdens de koopavonden als het buiten wat donkerder is.
Waar ben je het meest trots op?
Dat onze klanten zo enthousiast reageren en dat de werkwijze en indeling die wij voor ogen hadden in de praktijk echt werkt!