Door de recente verbouwing van Federmann opticiens te Haarlem, is er een totaal vernieuwde winkel ontstaan. De verschillende zones in de winkel hebben allen hun eigen presentatie gekregen. Dit nodigt de klant uit om door de winkel te browsen en meer ervaring op te doen over het aanbod en het verhaal achter het merk. Federmann heeft de volgende producten in gebruik: High light boxjes, glas planken, kolommen en enkelvoudige presentaties.
Interview Federmann Haarlem Centrum
Datum: 04/06/2019
Gesproken met: Rebecca Shephard
Interview door: Francis Peters
Ontwerp winkel: KPG Architecten
Uitvoering: Intos Interieurmakers en Top Vision Group
Jullie hebben onlangs de winkel in de Grote Houtstaat in Haarlem helemaal verbouwd.
Wat waren de uitgangspunten voor de verbouwing?
Meer beleving voor de klant, absoluut minder brillen aan de wand. We hadden bij de vorige verbouwing expres aan de linkerkant de wand volledig volgehangen met brillen en de andere kant helemaal vlak gehouden. Dat was toentertijd goed maar nu moet het veel speelser.
Hoe zijn jullie tot de indeling van de wanden gekomen? Wat was jullie belangrijkste uitgangspunt voor deze indeling?
Ik wilde meer hoekjes creëren, zodat ieder stukje van de muur zijn eigen beleving heeft.
Omdat er op de volgende wand weer iets anders gebeurt, wordt de klant getriggerd om verder de winkel in te gaan. Jij had me al wat nieuwe mogelijkheden gestuurd en zo hebben we ieder stukje van de winkel ingedeeld en afgewisseld met verschillende presentatie mogelijkheden. Vitrine boxjes, glazen planken, kolommen en enkelvoudige muurpresentaties. De enige shop in shop die we hebben is van Lindberg, deze bevindt zich in een apart gedeelte van de winkel. Verder hebben we alles geheel in onze eigen stijl gedaan.
Hebben jullie nog ideeën meegenomen uit de winkel in Velserbroek?
Een paar dingen hebben we wel overgenomen van Velserbroek omdat we daar erg tevreden over waren, bijvoorbeeld de grote kastombouw met groot scherm, de glazen planken en het glas in de onderkasten.
Vallen jullie nu meer op in de Grote Houtstraat?
Er zijn mensen die hier om de hoek wonen en die ontdekken ons nu pas. We vallen nu op een heel andere manier op, we komen meer modern over. Mensen stappen binnen om gewoon even te kijken wat we allemaal hebben en voelen zich welkom. Door de brede pui zijn we ook beter zichtbaar tussen de andere winkels.
Komen er door de verbouwing ook andere klantgroepen binnen?
Ik denk het wel, het is nog vrij pril, we zijn net een paar weken open. We krijgen meer de modebewuste klant binnen, ook wat meer shoppers. We bieden ook niet alleen een bril op sterkte dus je kan altijd lekker binnen stappen.
Bovenin de grote kast staan prachtige items geplaatst. Hoe zijn jullie tot deze selectie gekomen?
Wat veel mensen niet weten, we zijn de oudste optiekzaak van Nederland! Daar pronken we absoluut niet mee maar we willen wel laten zien dat we er al sinds 1850 zijn. Ondanks dat we met een paar lichte kleuren werken wilden we een warm gevoel geven. Zo kwamen we op het idee de kast te gebruiken die we ook in Velserbroek hebben. Bovenin hebben we open vakken gecreëerd om daar onze specifieke spulletjes in te zetten. We hebben nu een tentoonstelling maar wel in een moderne omgeving. De monturen in die kast passen ook helemaal daarbij. Ook hebben wij achterin de winkel wat historische artikelen in de “Federmann kamer”. We laten hiermee zien dat Federmann al heel lang een echte optiekzaak is die mee gaat met de tijd.
Worden de brillen collecties nu anders ingedeeld?
We hebben nu veel minder posities en dat was even wennen. We tellen geen posities per merk meer om deze vast in te delen. We presenteren nu ook in de ladekasten onder het glas. We wisselen de brillen die we aan de wand presenteren, veel meer. Maar dat gaat vrij gemakkelijk.
Waar ben je het meest tevreden over?
Hetgeen dat in ons hoofd zat ook gelukt is. We moesten maar afwachten of het ook zou gaan werken in de praktijk maar alles klopt. De onderkasten zijn mooi, minimalistisch maar toch warm. De boxjes zijn leuk en ernaast zit weer iets anders wat mooi erbij past. Ik ben tevreden, het één versterkt het ander. De vloer is fantastisch! Door de visgraatpatroon lijkt hij wel twee meter breder.
Is het eindresultaat geworden zoals jullie voor ogen hadden?
Heel veel wel ja, het was best wel een uitdaging met de afmetingen van de winkel. De meeste dingen zijn gelukt en het werkt ook goed. In de winkel hebben we minder pc’s en juist meer statafels waardoor je actiever voorin de winkel staat. Je merkt dat de klant gemakkelijker wat vraagt en langer in de winkel blijft.
Zijn er nog elementen die je wilt toevoegen aan de winkel?
Ik wil nog iets meer beleving in de boxjes en op de plankjes. Er liggen nu overal brillen in maar je kan daar heel mooi op etaleren. Daar is nu nog geen tijd voor geweest maar dat wil ik meer gaan gebruiken. De hele winkel is op deze manier onze etalage en het leuke is dat je heel snel een andere sfeer aan de winkel kan geven.
Federmann heeft de volgende producten gebruikt:


